Area JPDA |
Kontratu
petrolíferu hanesan instrumentu legál ida entre estadu Timor-Leste ho kompañia petrolíferu,
iha ne’ebé liu-hosi kontratu refere estadu Timor-Leste permite kompañia petrolíferu
atu esplora rezerva petrolífera sira iha Timor-Leste nia teritóriu. Tuir dekretu lei No.7/2005 (2005), artigu 3 sesaun1 hatete
katak Kontratu petrolíferu ne'ebé governu Timor-Leste adopta mak Kontratu Fahe
Produsaun (Production Sharing
Contract-PSC). Kontratu Fahe Produsaun (PSC) maka tipu komun kontratu petrolíferu
ne’ebé estabelese entre ANPM (Autoridade Nacional do Petróleo e Minerais) ho
Empreza Internasionál Petróleu (International
Oil Company-IOC) hodi hala’o
atividade petrolífera sira hanesan esplorasaun no produsaun iha area juridisaun Timor-Leste.
Modelu
Kontratu Fahe Produsaun (PSC) ne'ebé implementa iha Timor-Leste, oras ne'e
aplika ba área juridisaun diferente rua ho rejime legál no fiskál relevante
sira seluk. Modelu kontratu petrolíferu rua ne’e mak; modelu Kontratu Fahe
Produsaun Área Eskluziva Timor-Leste (PSC-TLEA) no modelu Kontratu Fahe
Produsaun Área Konjunta ba Dezenvolvimentu Petrolíferu (PSC-JPDA). Área
Eskluziva Timor-Leste (Timor-Leste
Exclusive Area-TLEA) refere ba Timor-Leste nia teritóriu sira ne’ebé defini ona iha Lei Atividade
Petrolífera númeru 13/2005. Enkuantu, Área Dezenvolvimentu Petrolíferu Konjunta
(Joint Petroleum Development Area -JPDA)
refere ba teritóriu sira ne’ebé defini ona iha Tratadu Tasi Timor artigu 3
sesaun a. Iha ne’ebé, área refere konjutamente sei kontrola no administra hosi
governu Timor-Leste no Australia (Timor Sea Treaty, 2003).
Jeralmente, prinsípiu báziku Kontratu Fahe Produsaun (PSC)
Timor-Leste nian mak hanesan tuir mai :
1.
Governu Timor-Leste liu hosi Autoridade
Dezignada (ANPM) iha direitu eskluziva atu superviziona, kontrola no administra
atividade petrolífera hotu. Enkuantu Empreza Internasionál Petróleu (IOC) nu’udar
kontratór ne’ebé mak iha responsabilidade atu asume risku finanseiru no
teknolojia hotu durante ezekusaun atividade petrolífera.
2.
Governu Timor-Leste mak iha propriedade ba rekursu
petróleu no gás. Enkuantu Empreza Internasionál Petróleu (IOC) nu’udar ajente
ne’ebé disposta atu fornese asisténsia finansiál no teknika tomak ba operasaun
atividade petrolífera no asume mós risku ba kustus operasaun nian.
3.
Títulu propriedade instalasaun, ekipamentus no
materiál hotu-hotu pasa ba governu Timor-Leste bainhira akordu kontratuál
termina.
4.
Empreza Internasionál Petróleu (IOC) ka kontratór
iha obrigasaun atu selu tasa ba governu Timor-Leste bazeia ba rejime tributária
ka lei aplikável sira seluk ne’ebé ezisti iha Timor-Leste.
5.
Despeza hotu-hotu ne’ebé Empreza Internasionál
Petróleu (IOC) ka kontratór gasta durante atividade petrolífera governu
Timor-Leste sei reembolsa fila-fali hafoin halo produsaun petróleu no gás.
6.
Iha área eskluziva (TLEA) aplika estrutura
fiskál Obrigasaun Abastesimentu Doméstiku (Domestic Market Obligation-DMO) bazeia ba presu merkadu
doméstika. Enkuantu iha área konjunta (JPDA) la aplika estrutura fiskál
Obrigasaun Abastesimentu Doméstiku (DMO).
7.
Governu Timor-Leste liu hosi Timor Gap iha
direitu eskluziva atu partisipa
iha dezenvolvimentu petrolífera iha loron 60 nia laran hafoin halo deklarasaun
deskoberta komersiál. Persentajen husi partispasaun estadu Timor-Leste nian masimu
to’o porsentu 20 %.
8.
Lukru produsaun (Production Split) sei fahe entre Autoridade Dezignada (ANPM)
ne’ebé reprezenta Governu ho Empreza Internasionál Petróleu (IOC) bazeia ba
produtu petróleu.
Autór:
Amandio Magno Lopes
Estudante
Petroleum Management, DIT
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